Mreža nevladnih organizacij za vključujočo informacijsko družbo NVO-VID je pripravila 10 zahtev za humano in družbeno sprejemljivo digitalno preobrazbo. Zahteve so v obliki ukrepov oblikovane na podlagi pregleda družbenih problematik digitalne preobrazbe Slovenije in poglavitnih smernic, katerim mora slediti država Slovenija pri naslavljanju tveganj digitalizacije za ljudi in družbo.
⬈ Smernice za digitalno preobrazbo Slovenije
⬈ 10 zahtev za humano in družbeno sprejemljivo digitalno preobrazbo
⬈ Pregled družbenih problematik digitalne preobrazbe Slovenije
10 zahtev za humano in družbeno sprejemljivo digitalno preobrazbo
1) Izvedba javnih razpisov pristojnega ministrstva za informacijsko družbo / digitalno preobrazbo v letu 2022 za spodbujanje pametne rabe digitalnih tehnologij, ki bodo povečali zaupanje prebivalstva, okrepili digitalno pismenost in izboljšali ozaveščenost o vplivu digitalnih tehnologij in umetne inteligence na vsakdanje življenje (na primer: ukrepi izobraževanja, promocijske aktivnosti na terenu, predstavitve, delavnice in pomoč ljudem v lokalnih okoljih). Vsebinsko podlago za izvedbo razpisa predstavljajo cilji prednostnega področja “Digitalna vključenost” v predlogu prenovljene strategije Digitalna Slovenija 2030.
2) Izvedba javnega razpisa pristojnega ministrstva za informacijsko družbo / digitalno preobrazbo v letu 2022 za izboljšanje digitalne vključenosti ranljivih skupin in podeželja preko podpore aktivnostim civilne družbe (kot so na primer: podarjanje obnovljene in prilagojene računalniške opreme za socialno ogrožene posameznike in gospodinjstva, spodbujanja dela na daljavo oz. teledela in razvoja neprofitnih digitalnih storitev za kakovostno življenje v okoliščinah socialne distance). Vsebinsko podlago za izvedbo razpisa predstavljajo cilji prednostnega področja “Digitalna vključenost” v predlogu prenovljene strategije Digitalna Slovenija 2030.
3) Sistematično izvajanje zakonodaje na področju spletne dostopnosti za skupine s posebnimi potrebami (še posebej v primeru javnih digitalnih storitev na občinski ravni) in ravnanje po mednarodnih standardih storitev (postopki, protokoli v odnosu do končnega uporabnika). Vse digitalne javne storitve na lokalni ravni morajo biti skladne z določili zakona o dostopnosti spletišč in mobilnih aplikacij do leta 2022.
4) Sistematično uvajanje načela soustvarjanja pri izboljševanju obstoječih in razvoju novih digitalnih javnih storitev (pri najmanj 50 % storitev v letu 2023) v sodelovanju s ciljnimi družbenimi skupinami, ki bo prispevalo k bolj dostopnim, prilagojenim in uporabnikom prijaznim e-rešitvam.
5) Upoštevanje načela “public money, public code” (https://publiccode.eu/) pri razvoju najmanj 50 % novih digitalnih storitev javne oprave od 2022 dalje.
6) Povečana uporaba odprtih formatov pri poslovanju javne uprave in odprto kodnih rešitev pri razvoju javnih digitalnih storitev (50 % vseh javno dostopnih besedilnih datotek javne uprave v letu 2023 je hkrati objavljeni tudi formatih ODF in PDF).
7) Celovita digitalizacija upravnih storitev na področju demokratičnega političnega sistema (e-oddaja podpore kandidaturi za predsednika države, elektronska ustanovitev politične stranke itd.) in uvedba sistema e-peticij za Državni zbor do leta 2023.
8) Pridružitev države Slovenije Partnerstvu za odprto vlado do leta 2023, ki bo okrepilo preglednost delovanja javnega sektorja in zmanjšala stopnjo korupcije v državi (https://www.opengovpartnership.org/).
9) Pilotna izvedba ukrepa vključitve nadomestil za uporabo prostega programja ter storitev med upravičene stroške na javnih razpisih za nevladne organizacije v letu 2022.
10) Takojšen začetek izvajanja 23. člena Zakona o nevladnih organizacijah s strani pristojnega ministrstva, ki se nanaša na sistemsko financiranja podpornega okolja (vsebinske mreže) nevladnih organizacij na področju informacijske družbe s ciljem podpirati digitalni preobrazbo NVO, spodbujati digitalne kompetence v NVO in krepiti zagovorniške aktivnosti NVO na področju digitalne preobrazbe.